Actieradius van 1000 km een makkie

Echte gamechanger

Solid state-accu’s vormen al jaren een grote belofte, maar dit jaar moet het er echt van komen: Toyota, ’s werelds grootste autofabrikant, heeft voor 2021 het prototype aangekondigd van een accu waarmee een opgeladen ‘stekkerauto’ 1000 kilometer vooruit kan. Ook in Nederland, met zijn innovatieve automotive industrie, wordt hard gewerkt aan de technologie.

Veel nadelen van de huidige lithium-ionbatterijen, die vloeistof- of gel-oplossingen gebruiken, verdwijnen met een solid state-accu. Het risico op brand neemt af en de energiedichtheid (de energie die een batterij kan leveren in verhouding tot het gewicht), neemt toe. Het duurt ongeveer 10 minuten om een ​​elektrisch voertuig met een solid state-batterij geheel op te laden, fors korter dan wat we nu gewend zijn. De accu kan de rijafstand van een compact elektrisch voertuig verlengen zonder dat dit ten koste gaat van de binnenruimte. Allemaal met minimale veiligheidsproblemen.

5 keer sneller laden

Ook in Nederland wordt druk gewerkt aan de solid state-technologie. Zo boekt het Eindhovense bedrijf SALD grote vooruitgang met zijn revolutionaire ‘Spatial Atom Layer Deposition’-accu. Volgens ceo Frank Verhage zullen zijn accu’s het binnen een paar jaar mogelijk maken dat e-auto’s zelfs 2000 kilometer kunnen rijden zonder opladen. De SALD-accu’s zijn bovendien vijf keer zo snel op te laden als de nu gebruikelijke accu’s. Binnen 10 minuten zit een bijna lege accu alweer op 80 procent en na 20 minuten is hij vol.

Volgens Verhage wordt er gesproken met verschillende autoproducenten over het inbouwen van de SALD-accu’s in hun elektrische auto’s, maar namen wil hij nog niet prijsgeven. Verhage verwacht dat deze auto’s op zijn vroegst rond 2022-2023 op de markt komen.

Alle grote accufabrikanten

De SALD-technologie wordt volgens Verhage op de voet gevolgd door Elon Musk van Tesla, die in september tijdens de ‘Battery Day’ aandacht vroeg voor het verbeteren van de uitwisseling van ionen tussen de kathode (+) en anode (-) in een accu. Dat is precies waar SALD mee bezig is.

Volgens SALD is de techniek uitgetest op een lithium-ijzerfosfaataccu, en dat is ook het model dat Tesla gaat gebruiken in zijn fabriek in China voor z’n Model 3. Ook andere soorten accu’s behoren tot de mogelijkheden. „We staan in nauw contact met bijna alle grote accufabrikanten om het industriële potentieel van onze technologie te tonen.”

Verhage geeft aan dat SALD in het bezit is van alle belangrijke patenten en dat er bovendien al machines beschikbaar zijn voor productie op kleinere schaal. De SALD-techniek is niet alleen van nut voor betere accu’s in auto’s, de coatingtechniek kan verder worden gebruikt voor allerlei soorten oppervlaktes zoals beeldschermen, computerchips, zonnecellen en textiel. En misschien minstens zo relevant: de verwachting is dat met solid state-accu’s ook mobiele telefoons en andere elektrische apparaten het tot drie dagen zonder opladen kunnen uithouden.

Bron: AD online | 05-01-2021